صرافی آنلاین رمزارز
صرافی کامکس٫ خریدوفروش ارزدیجیتال٫

درباره متاورس فیس بوک چیست چه می‌دانید؟

اصطلاح metaverse جدیدترین واژه‌ای است که تخیل صنعت فناوری را به خود جلب می‌کند – به طوری که یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های اینترنتی در حال تغییر نام تجاری برای نشان دادن پذیرش‌ایده آینده‌نگرانه است. اعلام مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک مبنی بر تغییر نام شرکتش به Meta Platforms Inc. ، یا به اختصار Meta، ممکن است بزرگترین اتفاقی باشد که برای متاورس فیس بوک از زمانی که نیل استفنسون، نویسنده علمی تخیلی، اصطلاحی را برای رمان خود در سال ۱۹۹۲ Snow Crash ابداع کرد، اتفاق می‌افتد.

متاورس فیس بوک

اما زاکربرگ و تیمش به سختی تنها رویاپردازان فناوری هستند که‌ایده‌هایی در مورد چگونگی شکل‌گیری متاورس که ترکیبی از واقعیت مجازی و سایر فناوری‌ها را به کار می‌گیرد، دارند و برخی که مدتی است در مورد آن فکر می‌کنند، نگرانی‌هایی در مورد دنیای جدیدی دارند که به یک غول رسانه‌های اجتماعی مرتبط است که می‌تواند حتی به داده‌های شخصی بیشتری دسترسی داشته باشد و متهم است که در جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست خطرناک و سایر آسیب‌های آنلاین متهم است. مشکلات دنیای واقعی را تشدید می‌کند.

متاورس فیس بوک

متاورس چیست؟

به آن فکر کنید که اینترنت زنده شده است، یا حداقل به صورت سه بعدی ارائه شده است. زاکربرگ آن را به‌عنوان یک «محیط مجازی» توصیف کرده است که می‌توانید به‌جای اینکه فقط روی صفحه‌نمایش نگاه کنید، به داخل آن بروید. اساساً، این دنیایی از جوامع مجازی بی‌پایان و به هم پیوسته است که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌ها ملاقات کنند، کار و بازی کنند.

به گفته ویکتوریا پتروک، تحلیلگری که فناوری‌های نوظهور را دنبال می‌کند، همچنین جنبه‌های دیگر زندگی آنلاین مانند خرید و رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر خواهد گرفت. او گفت: این تکامل بعدی اتصال است که در آن همه چیز‌ها شروع به جمع شدن در یک جهان یکپارچه و بی‌نظیر می‌کنند، بنابراین شما زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود انجام می‌دهید.

در متاورس چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

چیز‌هایی مانند رفتن به یک کنسرت مجازی، یک سفر آنلاین، مشاهده یا ایجاد آثار هنری و امتحان کردن یا خرید لباس دیجیتال. متاورس فیس بوک همچنین می‌تواند یک تغییر بازی برای تغییر کار از خانه در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا باشد. به جای دیدن همکاران در شبکه تماس ویدیویی، کارمندان می‌توانند در یک دفتر مجازی به آن‌ها بپیوندند.

فیس‌بوک نرم‌افزار جلسه‌ای را برای شرکت‌ها به نام Horizon Workrooms راه‌اندازی کرده است تا از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus خود استفاده کند، اگرچه بررسی‌های اولیه چندان عالی نبوده است. قیمت این هدست‌ها ۳۰۰ دلار یا بیشتر است که تجربه‌های برتر متاورس را برای بسیاری از دسترس خارج می‌کند.

برای کسانی که توانایی پرداخت آن را دارند، کاربران می‌توانند از طریق آواتار‌های خود، بین دنیای مجازی ایجاد شده توسط شرکت‌های مختلف حرکت کنند.

انجام عملیات متاورس

آیا فیس بوک همه چیز را در متاورس پیش می‌برد؟

کارمند سابق فرانسیس هاگن، پلتفرم‌های فیس بوک را به آسیب رساندن به کودکان و تحریک خشونت سیاسی پس از کپی‌برداری از اسناد تحقیقات داخلی و تحویل آن‌ها به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده متهم کرده است.

آن‌ها همچنین در اختیار گروهی از رسانه‌ها، از جمله آسوشیتدپرس قرار گرفتند، که داستان‌های متعددی را در مورد اینکه چگونه فیس‌بوک سود را بر ایمنی اولویت می‌دهد و تحقیقات خود را از سرمایه‌گذاران و مردم مخفی می‌کند، گزارش کردند.

آیا متاورس فقط یک پروژه فیس بوک است؟

خیر، می‌توان به دیگر شرکت‌ها از جمله مایکروسافت و تراشه‌ساز Nvidia اشاره کرد.
ریچارد کریس، نایب رئیس پلتفرم Omniverse انویدیا، گفت: «ما فکر می‌کنیم که شرکت‌های زیادی وجود خواهند داشت که جهان‌ها و محیط‌های مجازی را در متاورس می‌سازند، همانطور که شرکت‌های زیادی در شبکه جهانی وب کار می‌کردند. باز بودن و توسعه‌پذیر بودن مهم است، بنابراین می‌توانید به دنیا‌های مختلف، چه توسط یک شرکت یا شرکت دیگر، تله‌پورت کنید.»

شرکت‌های بازی‌های ویدیویی نیز نقش پیشرو را ایفا می‌کنند. اپیک گیمز، شرکت سازنده بازی ویدیویی محبوب فورتنایت، یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران برای کمک به برنامه‌های بلندمدت خود برای ساخت متاورس فیس بوک جمع‌آوری کرده است. پلتفرم بازی Roblox یکی دیگر از بازیگران بزرگ است که دیدگاه خود را از متاورس به عنوان مکانی که در آن مردم می‌توانند در میلیون‌ها تجربه سه بعدی برای یادگیری، کار، بازی و اجتماعی شدن را ترسیم می‌کند.

برند‌های مصرف‌کننده نیز سعی می‌کنند از این روند عبور کنند. خانه مد ایتالیایی گوچی در ماه ژوئن با Roblox برای فروش مجموعه‌ای از لوازم جانبی دیجیتالی همکاری کرد. کوکاکولا و کلینیک توکن‌های دیجیتالی را به عنوان پله‌ای به سوی متاورس فروخته‌اند.

متاورس فیسبوک از دید مارک زاکربرگ

زمانی که مارک زاکربرگ سخنرانی اصلی فیس بوک کانکت ۲۰۲۱ را به پایان رساند، درباره شروعی بهتر صحبت کرد. متاورس فیس بوک نوید فردای آینده‌نگر است، جایی که قوانین واقعیت تغییر می‌کنند تا در دنیای مجازی تخیل شما همگرا شوند. به زبان ساده، متاورس فیس‌بوک مجموعه‌ای از فضا‌های دیجیتالی به هم پیوسته است که به کاربران اجازه می‌دهد به دنیای مجازی فرار کنند و قوانین فناوری تنها محدودیت است. به شما این امکان را می‌دهد که در لحظه‌ای با دوستان، خانواده و همکاران، در دنیایی عاری از محدودیت‌های دنیای فیزیکی باشید و در عین حال قابلیت‌های بلادرنگ آن را فعال کنید.

وعده متاورس

زاکربرگ در سخنرانی اخیر خود در فیسبوک کانکت، متاورس را به عنوان «جانشین اینترنت موبایل» معرفی کرد. زاکربرگ با تغییر نام فیسبوک به عنوان متا، قصد دارد پتانسیل متاورس را باز کند، مفهومی که پتانسیل بالایی دارد اما در حال حاضر در مرحله تحقیق و توسعه است.

این به دنبال گزارش‌هایی درباره کاهش محبوبیت فیس‌بوک است – داده‌های یک گزارش داخلی فیس‌بوک در مارس ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که فیس‌بوک اعتبار خود را در میان بزرگسالان و نوجوانان جوان از دست می‌دهد. بلومبرگ گزارش داد که سهام فیس بوک در ۲۵ اکتبر با باز شدن بازار در نیویورک کمتر از ۱ درصد سقوط کرد.

در عوض، Metaverse فیس‌بوک شما را به سفری همه جانبه می‌برد که نحوه معاشرت، کار، خرید، بازی و تعامل شما با دنیای اطرأفتان را تغییر می‌دهد. می‌توانید در Horizon Home خود استراحت کنید، با یک دوست برای ملاقات تماس بگیرید، کمد لباس مجازی خود را تغییر دهید، پیاده روی کنید و کار‌های بیشتری انجام دهید.

به عبارت دیگر، ارتباط افراد در قلب متاورس فیس‌بوک قرار دارد، که بازتابی از ارزش رسانه اجتماعی آن است که زمانی غالب بود.

فیس بوک بخشی از زندگی

فیس بوک بخشی از زندگی

اگر متاورس همانطور که فیس بوک تصور می‌کند موفق شود، به این معنی است که این شرکت حتی قدرتمندتر از امروز خواهد شد. در حال حاضر، دو غول فناوری که به طور مؤثر ورود به اینترنت موبایل را کنترل می‌کنند، اپل و گوگل، برخی از پارامتر‌ها را در مورد تجارت فیس بوک تعیین می‌کنند.

فیس بوک نرم‌افزار اپلیکیشن موبایل خود را برای اجرا بر روی سیستم عامل‌های اپل و گوگل طراحی می‌کند. به نوبه خود، اپل و گوگل هر گونه تراکنش مالی که در برنامه آیفون فیس بوک انجام می‌شود را ۳۰ درصد کاهش می‌دهند (سیاستی که فیس بوک مدت هاست آن را محکوم کرده است). اپل همچنین می‌تواند فیس‌بوک را درباره سیاست‌های محتوایش تحت فشار بگذارد، مانند سال ۲۰۱۹، زمانی که پس از تهدید اپل به بیرون راندن فیس‌بوک از اپ استور در صورت عدم جلوگیری از استفاده از پلتفرم خود برای ترافیک داخلی، تنش‌ها بین دو شرکت بالا گرفت.

متاورس آینده بالقوه‌ای را ارائه می‌دهد که در آن متاورس فیس بوک دیگر این محدودیت‌ها را نخواهد داشت. اگر فیس‌بوک موفق شود بنیان‌گذار پیشگام متاورس فیس بوک باشد، آنگاه این شرکت ساخت و فروش هدست‌های واقعیت مجازی است که برای دسترسی به آن متاورس استفاده می‌شود و می‌تواند یک فروشگاه اپلیکیشن بزرگ توزیع‌کننده اپلیکیشن‌های متاورس را کنترل کند. همه این‌ها به فیس بوک سطحی از کنترل و نفوذ بر اینترنت آینده می‌دهد که امروز در وب تلفن همراه ندارد.

در سطح فوری، این بدان معناست که حتی افراد بیشتری از فیس بوک استفاده می‌کنند، و این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهند که فراگیرتر و تعاملی‌تر از نحوه استفاده از محصولات فعلی آن است. اگر فکر می‌کنید که برنامه اصلی اینستاگرام یا فیس‌بوک می‌تواند افراد را در حباب‌های فیلتر محتوای جذاب و پیمایش بی‌پایان جذب کند، تصور کنید افرادی که به هدست متصل شده‌اند و تنها بر واقعیت جایگزینی که فیس‌بوک مهندسی کرده‌اند تمرکز دارند.

و اگر نگران تأثیر فیس بوک بر حریم خصوصی هستید، متاورس دنیای جدیدی از منابع داده را باز می‌کند که این شرکت می‌تواند ردیابی کند: حرکات انگشتان، حرکات صورت، و در آینده، احتمالاً خواندن مغز. در حالی که فیس بوک فناوری تشخیص چهره را که زمانی در پلتفرم اصلی خود استفاده می‌کرد خاموش کرده است.

فیس‌بوک می‌گوید نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، اعتدال و ایمنی را جدی می‌گیرد و به پست وبلاگی در اوایل ماه جاری توسط اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری متا اشاره می‌کند که تا حدی می‌خواند: «فناوری که فرصت‌های جدیدی را به وجود می‌آورد نیز می‌تواند برای ایجاد انگیزه استفاده شود. این شرکت می‌گوید که با شرکای خارجی از جمله گروه‌های حقوق مدنی، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی برای ایمن‌سازی متاورس همکاری می‌کند و تحقیقات خارجی مرتبط را نیز تأمین مالی کرده است.

سخن آخر

تلاش‌های فیس‌بوک می‌تواند منجر به عادی‌سازی گذراندن زمان در متاورس فیس بوک شود، همانطور که اشتراک‌گذاری زندگی خصوصی ما در اینترنت را عادی کرد. پیش از این، در طول همه‌گیری، خطوط بین زندگی «واقعی» و زندگی دیجیتالی ما مبهم‌تر شده است، زیرا میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان به روش‌های بی‌سابقه‌ای برای ارتباط با افراد دیگر از طریق بازی‌های تعاملی، تنظیمات اداری ساختگی، به فناوری وابسته شده‌اند.

منابع:

  • xrtoday
  • choice
  • vox
ممکن است شما دوست داشته باشید