صرافی آنلاین رمزارز
صرافی کامکس٫ خریدوفروش ارزدیجیتال٫

استراتژی و پلن معاملاتی موفق

 

تبدیل‌ شدن به یک معامله‌گر موفق هدف همه فعالان در بازار  است. این که پول شما از طریق معامله  که انجام می‌دهید موجب کسب درآمد شود، بسیار جذاب و لذت بخش است اما همه بازارها همانظور  که ظرفیت  کسب سود دارند، احتمال شکست نیز در آنها وجود دارد و می‌تواند ضررهای سنگینی را در پی داشته باشد.این موضوع در بازار های کریپتو مشهود تر است . در ادامه خواهیم گفت چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق طراحی کنیم

برای موفقیت در بازار هایی مانند کریپتو مارکت  فقط یک روند وجود دارد اول آموزش ، دوم  مدیریت مالی ، سوم استراتژی و پلن معاملاتی ، چهارم خودشناسی و روانشناسی بازار . فقط همین و بس . هیچ ابزار جادویی دیگری وجود ندارد .

مهمترین راهکاری که برای کنترل ریسک و ضرر و همچنین افزایش سودآوری در بازار وجود دارد  داشتن استراتژی معاملاتی است . در این مقاله سعی بر آن است که بگوییم چگونه یک استراتژی و پلن معاملاتی موفق ایجاد کنیم؟

در ادامه عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:


استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی در لغت به معنای تعیین هدف و تدوین برنامه راهبری برای رسیدن به هدف  است. در انواع بازارهای مالی ، سرمایه‌گذاران نیاز به استراتژی مالی دارند. اما منظور از استراتژی معاملاتی چیست؟ منظور از این اصطلاح این است که سرمایه‌گذاران باید بدانند سرمایه خود را در کجا، چه وقت و به چه میزانی هزینه کنند تا بازدهی مثبتی نصیب‌شان شود. تعیین استراتژی به آسانی تعریف معنای آن نیست. سرمایه‌گذار باید بازار را بشناسد، از اوضاع اقتصادی جامعه فعال با خبر باشد، روندها را بشناسد و با کمک آمار و احتمالات بتواند آینده را پیشبینی کند و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرد. برای تعیین استراتژی معاملاتی، معمولا از روش‌های تکنیکال یا بنیادی یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها سرمایه‌گذار می‌تواند روند بازار را تشخیص دهد و در مورد زمان مناسب ورود و خروج، حجم سرمایه، افق زمانی، انتخاب صنایع و شرکت‌ها و … تصمیم بگیرد.

بهترین استراتژی معاملاتی برای کسب سود بیشتر

به ازای هر معامله‌گر، یک استراتژی معاملاتی وجود دارد. به عبارت دیگر تعیین استراتژی معاملاتی، به میزان سرمایه، ریسک‌پذیری معامله‌گر، اتفاقات بازار و … بستگی دارد. بهترین استراتژی معاملاتی، شخصی‌ترین استراتژی معاملاتی است. یعنی استراتژی ، پلن و برنامه‌ای است  که فقط برای شخص معامله‌گر تبیین شده باشد چونکه باید منابع دراختیار و خصوصیات شخصیتی معامله گر در آن لحاظ شده باشد . از طرف دیگر داشتن افق زمانی، شناخت ریسک‌های بازار، انتخاب زمان ورود و خروج به بازار، متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … از جمله مواردی است که در تبیین استراتژی معاملاتی برای کسب سود بیشتر می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق طراحی کنیم؟

یک معامله‌گر حرفه‌ای برای تغییرات احتمالی در رفتارهای بازار، برنامه مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای دارد و با آن میتواند هر رویداد  ‌پیش‌بینی نشده ای  را مدیریت می‌کند. یعنی پلن  B هم باید در استراتژی گنجانده شود .  به زبان ساده می‌توان گفت استراتژی‌های معاملاتی مجموعه قوانینی هستند که بر روش کلی معامله‌گر در هنگام معامله در بازارهای مالی نظارت دارد و معامله‌گر از طریق آن به خرید و فروش می‌پردازد.

یک معامله‌گر تنها با داشتن استراتژی معاملاتی قادر به حفظ سرمایه خود خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است به دلیل هیجانی بودن جو بازار، کل سرمایه خود را از دست دهد. بنابراین داشتن یک استراتژی مدون و مکتوب به تمام فعالیت‌های معامله‌گر نظم می‌دهد. این مهم از تأثیر هر عامل منفی بر روحیه سرمایه‌گذار جلوگیری کرده و به او کمک می‌کند تا با اتکا به استراتژی شخصی خود به معامله بپردازد و دچار احساساتی چون ترس، طمع، خشم و… نشود.

نقش استراتژی معاملاتی در موفقیت معامله گران

بارها گفته شده که بازار کریپتو ، یک بازار پرریسکی است. به این معنی که ممکن است نه تنها سرمایه شما آورده مثبتی نداشته باشد، بلکه اصل سرمایه هم مورد تهدید واقع شود. معامله‌گرانی می‌توانند در بازار پرنوسان امروز از سرمایه خود محافظت کرده و در قدم بعدی سود کسب کنند که استراتژی معاملاتی داشته باشند. نقش استراتژی معاملاتی در موفقیت معامله گران این است که باعث می‌شود با شناخت همه جوانب، بهترین تصمیم را بگیرند و در مسیری قدم بردارند که مناسب آن‌ها است. بدون استراتژی معاملاتی مناسب، نمی‌توان در بازار بورس به موفقیت دست یافت و این موفقیت را حفظ کرد. حتی در مواردی، امکان از بین رفتن اصل سرمایه نیز وجود دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید دانش و مهارت لازم برای تعیین استراتژی را به دست آورند یا از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هم استفاده کنند. این موضوع برای معامله گران اهمیت  بیشتری دارد. منظور از معامله گر ، اشخاصی هستند که در تایم فریم کوتاه و بصورت روزانه فعالیت میکنند .

انواع استراتژی‌های معاملاتی

با جستجوی کوتاه در اینترنت و شبکه های اجتماعی میتوان استراتژی‌های معاملاتی بسیار زیادی و با تنوع فراوان را پیدا کرد ، اما نکته مهمی وجود دارد که این استراتژی ها باید با خصوصیات کاربر منطبق شود و پس از آزمون و خطا و آزمودن در محیط  تست و سپس واقعی ، آن را توسعه داد و در آخر با ایمان کامل به عملکرد آن ، اقدام به عملیات در بازار کرد و به طوری که می‌توان ادعا کرد که به ازای هر شخص فعال در بازار سرمایه، یک استراتژی معاملاتی وجود دارد. چرا که اساسا استراتژی معاملاتی سلیقه‌ای است و بر مبنای تشخیص هر کاربر طراحی می‌شود.

اما به صورت کلی برای استراتژی معاملاتی می‌توان دو روش تحلیلی در نظر گرفت که این دو روش شامل تحلیل تکنیکال یا نموداری و تحلیل فاندمنتال یا بنیادی می‌شوند. البته هیچ کدام از استراتژی‌های معاملاتی در بازار سرمایه بر دیگری ارجحیت ندارند و در اصل ترکیب این دو استراتژی است که می‌تواند به کسب سود و موفقیت در معامله منتهی شود. در زیر چهار مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملاتی که بر اساس نمودارهای تکنیکال صورت می‌گیرد را شرح داده‌ایم.

 

  • معامله‌گران روزانه (Day Traders):

 

این سبک معاملاتی در کوتاه‌مدت انجام می‌شود با این تفاوت که معاملات در بازه زمانی یک روزه انجام می‌شود. در این سبک موقعیتهای خوب معاملاتی برای یک روز شناسایی می‌شوند و تا پایان همان روز بسته خواهند شد. این روش برای افرادی مناسب است که وقت کافی برای رصد بازار را ندارند و مایل هستند تا معاملات خود را در همان روز معاملاتی ببندند. این افراد نسبت به اسکالپرها از ریسک‌پذیری پایین‌تری برخوردار هستند ولی باید توجه داشت که این سبک نیز ریسک کمی ندارد. معامله‌گری روزانه معمولا در بازارهای سرمایه‌گذاری ۲۴ ساعته کاربرد دارد و یکی از سبکهای معاملاتی رایج در بازارهای جهانی می‌باشد.

نکاتی که یک معامله‌گر روزانه باید رعایت کند:

-از نقدشوندگی پلتفرم سرمایه‌گذاری خود اطمینان کسب کنید.

-در روزهای خاص مانند اواخر سال که بازار ملتهب است معامله نکنید.

-در طول روز حتما چند بار معاملات باز خود را بررسی کنید.

 

  • معامله‌گر نوسانی (Swing Trading):

    معمولا با شکسته شدن روند، معامله‌گران نوسان‌گیر وارد بازی می‌شوند و با شروع نوسان قیمت، خرید یا فروش می‌کنند.

معامله نوسانی سبکی زمان‌بر است و معاملات آن ممکن است برای چندین روز باز بماند. این سبک کمی کندتر و کم ریسک‌تر می‌باشد و مناسب افرادی هست که وقت کافی برای رصد روزانه بازار را ندارند. معامله گران نوسانی معمولا با شناسایی نواحی برگشتی معتبر معاملاتی را انجام می‌دهند و با شناسایی انتهای موج از آن خارج می‌شوند. البته باید در نظر داشت که در بازارهای دوطرفه، معامله‌گران نوسانی این شانس را دارند که پس از شناسایی انتهای موج معامله خود را offset کنند و از موج بعدی نیز کسب سود کنند.
معامله‌گر نوسانی دارای صبر و شکیبایی بالاتری نسبت به دو گروه قبلی می‌باشد و شخصیتی ریسک‌گریز دارد. معامله‌گران نوسانی تعداد معاملات کمتر با سود مطمئن‌تر را ترجیح می‌دهند و از معاملات زیاد پرهیز می‌کنند با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که این سبک از حاشیه امنیت بالاتری نسبت به دو سبک قبلی برخوردار است.

نکاتی که یک معامله‌گر نوسانی باید رعایت کند:

-سعی کنید موج‌هایی را شناسایی کنید مومنتوم و شتاب حرکتی مناسبی دارند.

-هر روز وضعیت معاملات خود را رصد کنید تا اگر واکنش غیر منتظره‌ای از بازار رخ داد تصمیماتی را اتخاذ نمایید.

 

  • معاملات اسکالپینگ: اسکالپ تریدینگ یا اسکالپینگ یکی از استراتژی‌هایی معاملاتی زود بازده است و تریدرهای فعال از این روش استفاده می‌کنند. نکته مهم اینکه ، در این استراتژی اختلاف کارمزدهای خرید و فروش باید شناسایی و بررسی شوند.

نکاتی که یک اسکالپر باید رعایت کند:

۱-گزینه های سرمایه‌گذاری با نقدشوندگی بالا را برای اسکالپینگ انتخاب کنید.

۲-در زمانهایی که بازار نقدشوندگی بالایی دارد معامله کنید.

۳-به دلیل اینکه با این روش، مکررا وارد معامله می شوید، قیمت کارمزدهایی که به تنهایی ناچیز هستند در مجموع قابل توجه می‌شوند. لذا باید مطمئن شوید که مابه‌التفاوت قیمت خریداری شده و فروخته شده سود معقولی را نصیب شما می‌کند.

۴-با توجه به اینکه ریسک معاملات در اسکالپینگ بسیار بالا می‌باشد بهتر است تا زمانی که در تحلیلگری به مهارت کامل نرسیدید از این سبک استفاده نکنید.

۵-مبنای معاملات خود را نمودار قیمت و زمان قرار دهید؛ در این روش تحلیل بنیادی کاربرد زیادی ندارد.

۶-تبدیل استراتژی معاملاتی خود به الگوریتم می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند و با توجه به سرعت بالایی که دارد می‌تواند مدیریت سرمایه شما را با کیفیت بهتری انجام دهد.

 

  • سرمایه داری (Position Trading):

بلند مدت‌ترین سبک معاملاتی می‌باشد که از چندین ماه تا چند سال ممکن است زمان ببرد. این سبک مورد علاقه تحلیلگران بنیادی و تحلیلگران اقتصاد کلان می‌باشد که با شناسایی یک گزینه سرمایه‌گذاری، آینده آن را در بلندمدت مورد پیش‌بینی قرار می‌دهند. این روش معاملاتی طرفداران زیادی ندارد و معمولا افرادی بسیار صبور جذب چنین سبکی می‌شوند. ریسک این سبک نسبتا پایین است ولی باید دقت داشته باشید که یکی از فاکتورهای مهم در این سبک معاملاتی تحلیل‌زمانی است؛ باید در نظر داشته باشید که ریسک تورم بر بازدهی سرمایه‌گذاری شما چه تاثیری خواهد داشت.

 

مراحل تدوین یک استراتژی معاملاتی موفق

مراحل تدوین یک استراتژی معاملاتی موفق به ‌صورت زیر است:

۱/ ایجاد یک چارچوب ذهنی حرفه‌ای

یک تفاوت مهمی بین معامله گر موفق با سایرین وجود دارد . معامله گر موفق علاوه بر آموزش مستمر و استفاده از تحلیل و دیتا و ابزار و غیره ، یک مهارت دیگر دارند که آنها را متمایز از بقیه میکند و آن ” مهارت بر خود ” است .و  شامل سه بخش میشود 1- خود شناسی  2- روانشناسی بازار 3 رفتار شناسی جامعه فعال در آن حوضه

و این موارد باعث انسجام  ذهن سرمایه‌گذار و تبدیل او به معامله گر موفق میشود . برای موفقیت در معامله‌گری در هر بازاری باید بتوان عواطف و احساسات (ترس، طمع، غرور، خشم و…) خود را شناخت. عقایدی که بر نحوه معاملات ما تأثیر می‌گذارند را شناسایی کرد و با اصلاح آن، یک چارچوب ذهنی حرفه‌ای ساخت. به‌ کارگیری عوامل روان‌ شناختی می‌تواند کمک مؤثری در اتخاذ نوع استراتژی معاملاتی داشته باشد.

برخی از افراد شخصیت آرام و برخی شخصیتی هیجانی دارند، برخی قدرت ریسک بالایی دارند و برخی ریسک‌گریز هستند، برخی از افراد قدرت صبر و تحمل بالایی دارند و برخی بسیار عجول هستند؛ همچنین سبک زندگی شما تاثیر مستقیمی در انتخاب و یا طراحی استراتژی شما دارد. به فرض مثال سبک زندگی یک کارمند با سبک زندگی فردی که شغل آزاد دارد متفاوت است؛ شخص کارمند می‌بایست در ساعاتی از روز در محل کار خود حضور داشته باشد و طبیعتا امکان انجام معامله در آن زمان برای فرد فراهم نیست و با توجه به محدودیت زمانی که دارد نمی‌تواند مدام در مقابل مانیتور وضعیت معاملاتی خود را رصد کند و فردی که شغل آزاد دارد می‌تواند زمان بیشتری را برای معاملات اختصاص دهد.

می‌بایست کاملا با خود صادق باشید و دقیقا شخصیت خود را تعریف کنید و استراتژی معاملاتی خود را بر اساس شخصیت خود طراحی یا انتخاب کنید.

۲/ انتخاب سبک معاملاتی بر اساس چارچوب زمانی

یکی از مراحل تدوین استراتژی معاملاتی، انتخاب بازه زمانی مناسب است. بازه زمانی ، برای سرمایه‌گذاری منجر به ایجاد انواع مختلفی از سبک‌های معاملاتی می‌شود. برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در بازه‌های زمانی کوتاه ‌مدت، برخی بازه زمانی میان ‌مدت و برخی در بازه زمانی بلند مدت فعالیت کنند. بنابراین می‌بایست سرمایه‌گذاران با تسلط بر عواطف و احساسات خود، به اتخاذ سبک معاملاتی خاص بپردازند. به ‌عنوان ‌مثال اگر معامله در بازار به ‌عنوان شغل دوم یک فرد است، قطعاً نمی‌تواند چارت را دائم بررسی کند. در این صورت بهتر است استراتژی خود را در بازه های زمانی بزرگ‌تر تعیین کند. از آنجایی ‌که یک استراتژی در دو بازه زمانی نتایج متفاوتی خواهد داشت، اهمیت بازه زمانی و انتخاب سبک معاملاتی برای سرمایه‌گذاران مشخص‌تر می‌شود.

۳/ شاخص‌های مناسب جهت شناسایی یک روند

توانایی تشخیص معیارهای شروع یک روند نزولی یا صعودی معمولاً دشوار است و سرمایه‌گذاران تنها با به‌ کارگیری ابزاری نظیر تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال قادر به انجام آن هستند. لذا با کسب مهارت در این زمینه می‌توان تشکیل و شروع روند در بازار را تشخیص داد. به‌ عنوان ‌مثال در تحلیل تکنیکال برای شروع روند صعودی، سقف‌ها بالاتر و کف‌ها بالاتر و در روند نزولی سقف‌ها پایین‌تر و کف‌ها پایین‌تر می‌شود. برای تشخیص روند ها از ابزار ریاضی ، مانند رگراسیون و همچنی الگوها هم میتوان بهره برد . در کل ابزار مختلفی برای این کار ، در دسترس است .

به ‌طور کلی دیدگاه سرمایه‌گذاران مبنی بر این‌ که یک روند غالب در بازار وجود دارد، موجب ایجاد نظم در معاملات شده و همین امر منجر به شکل‌گیری معاملات موفق‌تری در بازار می‌شود. مشخص بودن حداقل دو نکته روند کلی بازار و صعودی و نزولی بودن آن.

۴/ بررسی نقاط ورود و خروج یک سهم

تعیین نقطه ورود و خروج مناسب  (زمان مناسب خرید و فروش سهم) در سودآوری معاملات بسیار مؤثر است. برای تعیین قیمت خرید و فروش در یک بازار ، داشتن برنامه یا استراتژی معاملاتی ضروری است. هر چقدر هم که  آن نماد یا رمزارز ارزنده باشد، ورود و خروج از بازار نماد باید بر اساس استراتژی معاملاتی تعیین شود، قیمت مناسب آن بررسی شده و سپس برای ورود یا خروج آن تصمیم گرفت. به‌ عنوان‌ مثال یک تحلیل‌گر تکنیکالی را در نظر بگیرید که بر اساس حرکت قیمت سهم در یک کانال صعودی اقدام به خرید و فروش می‌کند. این تحلیل‌گر زمانی که قیمت به کف کانال یا همان سطح حمایتی سهم برخورد کند، سهم را می‌خرد.

به نظر می‌رسد تعیین یک نقطه مناسب برای خرید ، نباید صرفاً با تحلیل تکنیکال صورت بگیرد و در کنار آن باید روند حرکتی سهم و رفتار خریداران و فروشندگان نیز در نظر گرفته شود تا تأییدی برای خرید صحیح باشد. هم‌چنین برای تعیین قیمت فروش هم می‌توان از مقاومت‌های استاتیک و داینامیک در بازار استفاده کرد. یعنی هنگام رویارویی با یک مقاومت، شرایط عرضه سهم توسط فروشندگان بررسی شود تا بتوان تصمیم درست اتخاذ کرد. عده‌ای از سرمایه‌گذاران هم برای کسب حداکثر سود و از طرفی کاهش میزان ریسک، از فروش پله‌ای و عده‌ای هم از تکنیک تریل کردن استفاده می‌کنند.

۵/ تعیین از پیش تعیین شده حد سود و ضرر

این مرحله وابسته به مرحله نقطه ورود و خروج از بازار است. حد سود به محدوده‌ای از قیمت گفته می‌شود که سرمایه‌گذار بر اساس تحلیلی که انجام می‌دهد آن محدوده را برای ذخیره سود و خروج از سهم مناسب پیش‌بینی می‌کند. چنانچه قیمت بر خلاف تحلیل و پیش‌بینی‌های معامله‌گر محقق شده و قیمت کاهش پیدا کند. محدوده قیمتی را که معامله‌گر برای خروج از بازار پیش‌بینی کرده را حد ضرر می‌گویند. با تعیین میزان ریسک سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار باید با رسیدن به حد ضرر یا حد سود تصمیم درستی گرفته و این موضوع را از قبل به ‌صورت مکتوب تعیین کرده باشد.

۶/ آزمودن استراتژی معاملاتی و تحلیل بازخورد آن

در این مرحله باید قبل از ورود به بازار، استراتژی معاملاتی تست شود. در میان اغلب پلتفرم‌های تحلیلی، نرم‌افزارهایی به نام آزمونگر (tester) وجود دارد که به ‌واسطه آن می‌توان عملکرد استراتژی معاملاتی را در گذشته آزمایش کرد. به این صورت که می‌توان به عقب برگشته و یک‌بار شمع را در یک‌زمان حرکت داد. هنگامی‌که نمودار به سمت یک شمع در یک‌ زمان حرکت می‌کند، می‌توان قوانین سیستم معاملاتی خود را دنبال کرده و معاملات را طبق آن انجام داد تا نتیجه حاصل‌شده از آن را مشاهده کرد.

۷/ تعهد به استراتژی معاملاتی

به استراتژی باید اعتقاد راسخ داشته باشید  و آنرا تعویض نکنید .  پس از طراحی یا انتخاب استراتژی معاملاتی، اعتماد و اعتقاد به آن نکته حائز اهمیتی است. اجتناب از اخبار و شایعات از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و همواره باید به یاد داشت که سرمایه‌گذاری که سیستم معاملاتی پیچیده‌تری دارد موفق نمی‌شود بلکه کسی موفق خواهد بود که به استراتژی معاملاتی خود پایبندتر باشد. توجه کنید که استراتژی شما دارای چارچوب، قوانین و منطق مشخصی بوده و احساسات هیچ جایگاهی در استراتژی ندارد. بنابراین کاملاً گوش به فرمان استراتژی خود باشید.


سخن آخر

تدوین یک استراتژی معاملاتی مطلوب در بازار سرمایه باید برای هر سرمایه‌گذار به ‌عنوان اولویتی مهم و اساسی باشد. بدون داشتن یک استراتژی معاملاتی شخصی، سرمایه‌گذار تحت تأثیر جو منفی بازار و تقلید از استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاران دیگر قرار گرفته و دچار سردرگمی و شکست در بازار سرمایه می‌شود.بخصوص در گیر شدن در دام  اخبار زرد و خاکستری که به وفور در شبکه های اجتماعی نقل میشود .  با توجه به روحیات افراد متفاوت پیروی از هر استراتژی معاملاتی روش صحیحی نیست چرا که ممکن است یک استراتژی معاملاتی برای یک فرد مناسب و برای فرد دیگر نامناسب باشد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید