صرافی آنلاین رمزارز
صرافی کامکس٫ خریدوفروش ارزدیجیتال٫

ارتقای Web3 راهی برای رسیدن به اقتصاد خالق

  • فهرست مطالب این مقاله
  • مقدمه
  • پیشینه اقتصاد خالق (creator economy) 
  • از اقتصاد کشاورزی تا اقتصاد صنعتی
  • از اقتصاد صنعتی تا مصرف کننده
  • از مصرف گرایی تا اقتصاد خلاق
  • اقتصاد خالق در سال 2022
  • برای توسعه اقتصاد خالق باید Web3 ارتقا یابد


مقدمه

در این مقاله قصد داریم که با مفهوم اقتصاد مبتنی بر خلاقیت (creator economy) آشنا شویم و درباره گذشته، حال و آینده اقتصاد خالق اطلاعاتی بدست آوریم. مسلما با مطالعه گذشته ، میتوانیم امروز را بهتر بفهمیم و آینده را پیشبینی کنیم.

اقتصاد خالق: چگونه به آنجا رسیدیم و چرا به ارتقای Web3 آن نیاز داریم

آیا اصطلاح اقتصاد خالق (creator economy) جامعه را به مرحله کمال میرساند؟

به مرحله ای که در آن خلاقیت، اصالت و انگیزه ، ارزش های کلیدی هستند؟ 

جایی که افراد خلاق از طریق استعدادهای خود پیشرفت می کنند بدون اینکه لازم باشد تا برای غذا تلاش فیزیکی کنند؟

و یا در تمام زندگی مجبور باشند بجنگند تا خود را ثابت کنند؟

همچنین پس از مرگ در یاد مردم حضور داشته باشند؟ 

برای پاسخ به این سوالات ، ادامه مقاله را مطالعه کنید .

مفهوم خلاقیت به قدمت تاریخ بشریت است، اما فقط در سال‌های اخیر است که از خلاقیت به عنوان پارادایم جدید اقتصادی صحبت میشود. و این موضوع با تولد Web3 بیشتر از قبل مورد توجه قرارگرفت. 

اکنون بیایید برای درک بهتر این موضوع، ابتدا به پیشینه اقتصاد خالق بپردازیم و با مرور تاریخ ببینیم که  واقعا چطور به این مرحله رسیدیم؟ اغلب، مطالعه تاریخ یک موضوع به گذشته یک روش مناسب برای کسب بینش واقعی در مورد آنچه امروز اتفاق می افتد است.


پیشینه اقتصاد خالق (creator economy) 

1. از اقتصاد کشاورزی تا اقتصاد صنعتی

در اواسط قرن هجدهم، انقلاب صنعتی را شاهد بودیم که منجر به گذر از عصرکشاورزی به دوران تولید و صنعت شد. این زمانی بود که اقتصاد صنعتی شروع شد و تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت. وظيفه اصلی اقتصاد صنعتی، توليد كالاهای بيشتری بود تا با قیمت کمتر در دسترس گروه وسيع تری از جامعه قرار گیرد.

برخلاف امروز، آن زمان کالاها کمیاب بودند و به راحتی قابل دسترسی برای عموم نبودند. برای رفع آن چالش ، توسعه صنعت ، تنها راه حل بود و همین امر باعث تغییرات اقتصادی قابل توجهی شد و قدرت را از کشاورزان به تولیدکنندگان منتقل کرد و نهایتا تولید کنندگان به مرکز اقتصاد جهان تبدیل شدند. صنعتی شدن همچنین فرهنگ سخت کوشی، رقابت و توسعه ایده های جدید را به ارمغان آورد که عمدتاً مربوط به فرآیندهای اتوماسیون و تولید مواد است. این همان چیزی بود که ذهن های خلاق آن روزها روی آن متمرکز بودند.

این بدان معنا نیست که در آن روزها جایی برای فعالیت های خلاقانه و هنری مانند موسیقی، نویسندگی یا نقاشی وجود نداشت. بلکه خلاقیت وجود داشت اما در اولویت شماره یک و در دستور کار نبود. هنرمندان به تنهایی و مستقل کار را ادامه میدادند. حوزه هنر و خلاقیت به عنوان یک زیرمجموعه اقتصادی جداگانه که شایسته توجه ویژه باشد دیده نمیشد.

2. از اقتصاد صنعتی تا مصرف کننده

دوره پس از جنگ جهانی دوم زمانی بود که تولیدکنندگان شروع به تولید کالاهای بیشتر میکردند تا مایحتاج مردم را تولید و تامین کنند.کالاها دیگر کمیاب نبودند. و در این هنگام اقتصاد با چالش جدیدی روبرو شد! ایجاد تمایل مصرف در مشتری برای خرید آنچه که صنعت تولید میکرد و بازار ارائه می کرد. بنابراین، پارادایم مصرف گرایی جایگزین پارادایم اقتصاد صنعتی شد. مشتریان (یا مصرف کنندگان) به بازیگر اصلی در این اقتصادی جدید تبدیل شده بودند و جایگزین تولیدکنندگان شده بودند.

در این میان ، دیگر بازیگران مهم نیز به صحنه آمدند، فروشندگان، بازاریابان و رسانه های جمعی مانند (تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و غیره) . وظیفه اصلی دو مورد اول (فروشندگان، بازاریابان ) اطمینان از تداوم خرید توسط مصرف کنندگان بود، در حالی که رسانه های جمعی به شدت و مستمر تقاضا برای مصبف گرایی را تحریک می کردند، و ایجاد انگیزه برای مصرف بیشتر را در جامعه ایجاد میکردند.

همچنین رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد پدیده‌هایی مانند فرهنگ پاپ شدند، که هسته اصلی آن تولید و توزیع محصولات خلاقانه برای مخاطبان انبوه بود. فرهنگ پاپ توسط صنایع به اصطلاح فرهنگی ایجادشد که شامل طراحی، چاپ، انتشار، تولیدات چند رسانه ای، سمعی و بصری، تولیدات سینمایی و غیره می شدند.

پارادایم مصرف گرایی برخلاف اقتصاد صنعتی، تنوع فوق العاده ای در مشاغل ایجاد کرد. با تمام این اوصاف، کارکرد خلاقیت، محدود در یک حوضه بود و فقط برای رفع یک نیاز اصلی استفاده میشد ” خلاقیت باید میتوانست که بیشترین کالا را به بیشترین تعداد مردم جامعه بفروشد. 

3. از مصرف گرایی تا اقتصاد خلاق

در دهه 1990، اقتصاد مصرف کننده به مرحله دیجیتالی شدن خود تغییر وضعیت داد. طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی شروع به تغییر کردند. و خود را با ” تغییرات در فناوری” تطبیق دادند.این محیط اقتصادی جدید باعث افزایش تقاضا برای نوع جدیدی از خلاقیت شد و بنگاه های اقتصادی برآن شدند که با راه‌حل‌های خلاقانه در فناوری اطلاعات، سهم قلمرو خود را بیشتر از پیش کنند.

مدتی بعد از آن ، مدیران محلی و کشوری به طور رسمی خلاقیت را به عنوان یک دارایی با ارزش و ثروت آفرین پذیرفتند و حتی آنرا ترویج نموده و بکار بستند. آنها همچنین مفاهیم جدیدی با عنوان های “صنایع خلاق” و چتر “اقتصاد خلاق” را به جامعه تزریق کردند و آنرا حمایت مالی نمودند و حتی مورد نظارت قراردادند تا شاهد رشد این نهال در جامعه شوند. آموزش های مربوط به کارآفرینی و خود اشتغالی از جمله این موارد هست که به طور گسترده در سطوح جامعه گسترده شد و اولین کشورهایی که این کار را انجام دادند، استرالیا و بریتانیا بودند.

هسته اصلی مفهوم اقتصاد خلاق، مبتنی بر استعداد فردی، نوآوری و بهره برداری از مالکیت فکری بود. 

در این مقطع از تاریخ بزرگترین چالش ایجاد نوآوری بود که بتواند پاسخگویی نیاز بخش های مختلف در اقتصاد باشد و بتواند تقاضا برای محصولات و خدمات دیجیتال جدید را برآورده سازد.

لازم است توضیح دهیم که نوآوری مرحله بعد از خلاقیت است . به عبارت دیگر خلاقیت در فکر و ذهن افراد ایجاد میشود و پس از بررسی و تحقیق و امکان سنجی و در صورتیکه پاسخگوی نیاز جامعه باشد ، به مرحله تولید و اجرا میرسد . اکنون میتوان گفت که تفکر خلاق به مرحله نوآوری ارتقا پیدا کرده و این مورد نیاز بخش های صنعت است.

4. از اقتصاد خلاق تا خالق

تغییر اقتصادی بعدی زمانی اتفاق افتاد که پلتفرم های غول پیکر فناوری اطلاعات مانند گوگل، فیس بوک، یوتیوب و موارد مشابه وارد صحنه شدند و رقابت با رسانه های اجتماعی سنتی را آغاز کردند.

در طول بحران مالی جهانی در سال 2008، این پلتفرم‌ها آنقدر محبوب شدند که رسانه‌های اجتماعی سنتی را تقریبا حذف کردند.و تا جایی پیش رفت که اغلب مردم در بستر این پلتفرمها زندگی میکنند . ارتباطات ، آموزش ، کسب و کار ، تفریح و اوقات فراغت خود را بر روی آنها پیاده سازی کردند و از آنها به عنوان منابع اولیه اطلاعات و دانش استفاده کردند. این یک انقلاب در رسانه های دیجیتال بود. و اینجا بود که اقتصاد خالق آغاز شد.

وظیفه (اقتصاد خالق) به عنوان پارادایم جدید و نوظهور ، تبدیل افراد جامعه به مشتریان بالفعل و از راه مشارکت بود. برخلاف اقتصاد مصرف‌کننده، که در آن مشتریان فقط آنچه را که ارائه می‌شد می‌خریدند، اقتصاد خالق آن‌ها را قادر می‌سازد تا مشارکت، تعامل و ارزش افزوده ایجاد کنند.

نویسندگان، نوازندگان، نقاشان و دیگر انواع خالقان ، مسیرهای جدید و فوق‌العاده‌ای را برای معرفی و تبلیغ محصول خود و رسیدن به طرفداران خود در اختیار داشتند. به جای اینکه دروازه بان های قدیمی (تهیه کنندگان، مدیران بازیگران، ناشران و غیره) را راضی کنند تا به آنها فرصت دیده شدن بدهند، اکنون می توانند به راحتی و با استفاده از قدرت پلتفرم ها برای به اشتراک گذاشتن خلاقیت خود و یافتن طرفداران خود استفاده کنند. بسیاری از موانع رفع شد.

به طور کلی، نه تنها سازندگان حرفه ای می توانند این کار را انجام دهند. همه افرادی که لپ‌تاپ و اتصال به اینترنت دارند، اکنون می‌توانند این فرصت را داشته باشند تا خود را به‌عنوان خالق امتحان کنند.


اقتصاد خالق در سال 2022

هنوز تعریف آکادمیک برای اقتصاد خلاق مدرن وجود ندارد، لذا می‌توانیم برخی از تعریف های رایج در جامعه را برای توصیف این مفهوم ، بیان کنیم.

از نظر مفهومی، اقتصاد خالق فعلی (یا Web2) یک بخشی از اقتصادی آنلاین است که توسط پلتفرم‌های دیجیتال تعاملی، و بازارهای آنلاین و ابزارهایی که کاربران را قادر می‌سازد تا به محتوا دسترسی پیدا کنند و ایجاد کنند و از آن کسب درآمد کنند، پشتیبانی می‌شود.

برای ورود به اقتصاد خالق هیچ مانعی در سر راه افراد نیست. و کاربران تنها چیزی که نیاز دارند ثبت نام در پلتفرم ها و پیروی از شرایط و ضوابط آنها است. ترفند اینجاست: وقتی از یک پلتفرم استفاده می‌کنید، الگوریتم آن برخی از داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کند و شما را به روشی دنبال می‌کند. این هزینه مشارکت و اولین درآمد برای پلتفرم ها است.

مطالب مرتبط: Web3 همان حلقه گم شده در تکمیل اقتصاد خالق است . بیشتر بخوانید و بدانید

پلتفرم ها ابزارهای مختلفی را برای ایجاد و طراحی و توزیع محتوا از طریق تبلیغات در اختیار کاربران قرار می دهند. این دومین منبع درآمد اصلی برای پلتفرم ها است.

یکی دیگر از دستاوردهای اقتصاد خلاق این است که راه‌های متنوعی را برای کسب درآمد برای سازندگان و توسعه دهندگان باز می‌کند. اگر در پارادایم‌های اقتصادی قبلی، یک هنرمند می‌توانست اساساً از طریق فروش یا صدور مجوز حقوق IP خود کسب درآمد کند، اکنون می‌تواند این کار را از طریق تبلیغات، حمایت از برند، پیوندهای وابسته، پخش جریانی و بسیاری دیگر از فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال انجام دهد.

حتی اگر محتوای شما در اصل دیجیتال نباشد، همچنان می‌توانید از پلتفرم‌هایی برای تبلیغ کارتان و جذب مخاطب و یافتن راه‌های مختلف برای همکاری استفاده کنید. با این حال، مقداری از درآمد شما همیشه به یک پلتفرم پرداخت میشود.

به طور خلاصه، هدف اصلی اقتصاد خلاق، توانمندسازی کارآفرین های آنلاین و رفع موانع پیش روی آنهاست. هرچند که موانع همیشه وجود خواهند داشت.

برای توسعه اقتصاد خالق باید Web3 ارتقا یابد

اکنون می‌توان فهرستی طولانی از مشکلات و موانع موجود در راه توسعه اقتصاد خالق را در اینجا ارائه کرد. اما راه حل مناسب برای رفع این موانع در امروز و آینده همان توسعه و ارتقای Web3 است، با این حال، ما معتقدیم که اولین قدم برای حل مسئله ، قبل از توسعه و ارتقای Web3 ، موضوع تغییر ذهنیت در جامعه است.

بله ! کاتالیزور اصلی همان تغییر ذهنیت در دنیای رمزنگاری است. به عنوان مثال به  Crypto نگاهی بیاندازیم.

کریپتوکارنسی روش جدیدی از تفکر را ایجاد کرده است و باعث شده است که ما به موضوعات معمولی با دیدگاهی کاملاً متفاوت نگاه کنیم.

کریپتو در ابتدا به عنوان بخشی از امور مالی معرفی شد، اما به سرعت به بخش های دیگری از اقتصاد گسترش یافت. و اکنون ما آن را جنبش Web3 می نامیم.

در ادامه به برخی از ویژگی های اقتصادی در Web3 اشاره شده:

  • تمرکز زدایی : یعنی حذف پلت فرم های واسطه بین سازندگان و طرفداران آنها.
  • خالق اثر مالکیت 100٪ بر داده ها و اطلاعات و برند خود را دارد.
  • شفافیت فرآیندهای تجاری و الگوریتم های کسب و کار .
  • تحریک خلاقیت و نوآوری به جای تولید محتوای تبلیغاتی.

به طور خلاصه، اقتصاد خالق آن مرحله از تکامل ارگانیک است که پس از گذر از تمام آن تحولات اجتماعی و تغییرات اقتصادی که در این مقاله توضیح داده شد به آن رسیده ایم.

هدف پارادایم Web3 آینده اقتصاد سازندگان این است که سازندگان را قادر سازد تا «اقتصاد باز» مستقل خود را بسازند، جایی که می‌توانند با طرفداران خود مالکیت آن را داشته باشند و مستقیماً بدون نگاه کردن به شخص ثالث از آن درآمد کسب کنند. همانطور که برخی از کارشناسان حوزه فرض می کنند، اگر این مدل موفق شود، وارد دوره جدیدی از تولید ثروت خواهیم شد که در آن سازندگان دیگر فقط محصولات نخواهند بود. در عوض، آنها به اقتصادهای جدید تبدیل خواهند شد.

این مقاله حاوی توصیه یا توصیه های سرمایه گذاری نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است و خوانندگان باید قبل از تصمیم برای معامله تحقیقات خود را کامل انجام دهند.

بیانیه افشای ریسک:

از آنجایی که بازارهای مالی تحت فشار نوسانات بالایی قرار دارند و هر عاملی می تواند در آن نوسان ایجاد کند. در نظر داشته باشید که تحلیل های ارائه شده، صرفا جهت اطلاع رسانی از فضای عمومی بازار ارائه می شود و نظرات تحلیلگران هستند. این مقاله تحلیلی هیچ گونه توصیه و پیشنهادی برای معامله نیست و صرافی کامکس هیچ گونه مسئولیتی در قبال معاملات کاربران ندارد.